Heenvlucht:
Terugvlucht:
Hotel:
Vertrek: 10 mrt. 2023
Nachten: 31 nachten
Cruise met: Holland America Line
Schip: Oosterdam
Route: Buenos Aires - Buenos Aires - Montevideo - Stanley/Falklandeil./Islas Malvinas - Straat Magellaan - Ushuaia - Cape Horn Scenic Cruising - Sarmiento Channel - Punta Arenas - Cockburn Channel Meer
Have it all pakket & profiteer van vele extra’s
Moderne Klassieke schepen Nederlands sprekend personeel aan boord
Buenos Aires, Argentinië, vergaarde begin 20e eeuw enorme rijkdom toen het rundvlees van de pampas naar de hele wereld ging exporteren. Het werd snel een van de grote steden van de wereld, en vele bezienswaardigheden en architectonische juwelen waren het gevolg. Sinds die tijd heeft de hoofdstad grote schommelingen gekend in economische en politieke voorspoed. Maar Buenos Aires blijft fascineren en bezoekers vermaken, zowel vanwege zijn chaotische energie als zijn pure stedelijke schoonheid. Gelukkig zijn de grandeur en de uitgestrekte groene gebieden van de Belle Époque niet verdwenen. Elke lijst met dingen om te doen in Buenos Aires zou beginnen met de vele wijken waar het heerlijk wandelen is; vooral Palermo springt eruit, dankzij creatieve bewoners die het mogelijk hebben gemaakt dat restaurants meer dan alleen rundvlees aanbieden. Porteños, zoals de lokale bewoners genoemd worden, kunnen van Spaanse, Italiaanse, Joodse of Midden-Oostelijke afkomst zijn; die mix van culturen wordt weerspiegeld in het dialect, het eten en de ontspanningsmogelijkheden van de stad. Behalve de bezienswaardigheden staat Buenos Aires bekend als de geboorteplaats van de tango, en hoewel de muziek en de dans er altijd geweest zijn, beleeft de tango tegenwoordig een heropleving. Fans uit de hele wereld komen hierheen om de milongas (dansevenementen) te bekijken of eraan deel te nemen. Argentijnen zijn ook de beste van de wereld in polo, en steeds meer reizigers raken in de ban van de sport, waarin stoere spelers als Nacho wereldfaam bereiken.
Buenos Aires, Argentinië, vergaarde begin 20e eeuw enorme rijkdom toen het rundvlees van de pampas naar de hele wereld ging exporteren. Het werd snel een van de grote steden van de wereld, en vele bezienswaardigheden en architectonische juwelen waren het gevolg. Sinds die tijd heeft de hoofdstad grote schommelingen gekend in economische en politieke voorspoed. Maar Buenos Aires blijft fascineren en bezoekers vermaken, zowel vanwege zijn chaotische energie als zijn pure stedelijke schoonheid. Gelukkig zijn de grandeur en de uitgestrekte groene gebieden van de Belle Époque niet verdwenen. Elke lijst met dingen om te doen in Buenos Aires zou beginnen met de vele wijken waar het heerlijk wandelen is; vooral Palermo springt eruit, dankzij creatieve bewoners die het mogelijk hebben gemaakt dat restaurants meer dan alleen rundvlees aanbieden. Porteños, zoals de lokale bewoners genoemd worden, kunnen van Spaanse, Italiaanse, Joodse of Midden-Oostelijke afkomst zijn; die mix van culturen wordt weerspiegeld in het dialect, het eten en de ontspanningsmogelijkheden van de stad. Behalve de bezienswaardigheden staat Buenos Aires bekend als de geboorteplaats van de tango, en hoewel de muziek en de dans er altijd geweest zijn, beleeft de tango tegenwoordig een heropleving. Fans uit de hele wereld komen hierheen om de milongas (dansevenementen) te bekijken of eraan deel te nemen. Argentijnen zijn ook de beste van de wereld in polo, en steeds meer reizigers raken in de ban van de sport, waarin stoere spelers als Nacho wereldfaam bereiken.
“Montevideo, de hoofdstad van Uruguay, wordt vaak overschaduwd door zijn grotere, opvallendere broer aan de overkant van de Río de la Plata: Buenos Aires. Hoewel Montevideo niet precies dezelfde bedrijvigheid kent als de hoofdstad van Argentinië, heeft het wel een vergelijkbare kosmopolitische sfeer, en uiteraard ook uitstekende steakrestaurants. Zijn kleinere formaat biedt ook een voordeel: Er heerst een ontspannen sfeer in deze minder opvallende tegenhanger van Buenos Aires. Montevideo bevat een verrassende mix van buurten. De Ciudad Vieja, een maaswerk van straten op een schiereiland dat de Río de la Plata van de haven scheidt, is het koloniale hart van de stad. Deze wijk was lang verwaarloosd, maar is onlangs aan een heropleving begonnen. Er worden nu restaurants, bars en clubs geopend in historische gebouwen die zorgvuldig zijn gerestaureerd. De binnenstad van Montevideo is een schatkamer van Art Deco-gebouwen, terwijl de nieuwere oostelijke buitenwijken voor bezoekers de sfeer van Miami kunnen oproepen. Glanzende wolkenkrabbers en caféterrassen kijken uit over kilometerslange stranden. Van alle steden in Latijns-Amerika is er misschien geen enkele zo toegankelijk als Montevideo. Inwoners weten te genieten van een goede steak die afkomstig is van vee dat op de pampa‘s is gefokt, of ze maken een wandeling langs de malecón terwijl ze een ijsje eten. Zodra u hier een dag bent, doet u dat waarschijnlijk ook.”
De zuidelijkste hoofdstad ter wereld, Stanley, ligt op de Falkland-archipel, die bestaat uit twee hoofdeilanden, Oost- en West-Falkland, met kleinere eilanden in de omgeving. Stanley is trots op het Britse erfgoed, dat overal blijkt uit rode telefooncellen en de pubs. De Falkland-eilanden werden voor het eerst geclaimd door de Engelsen in 1765. Door de eeuwen heen moest de Crown deze afgelegen eilanden verlaten, terugeisen en verdedigen tegen invallende naties, zoals bij een Argentijnse invasie in 1982. Tijdens de eerste jaren van hun kolonisatie werden de Falkland-eilanden gebruikt als basis voor schepen op jacht naar potvissen voor olie, gevolgd door de jacht op zeehonden voor bont. De economie van dit afgelegen Britse grondgebied draait tegenwoordig op visserij en toerisme.
Voor het Panamakanaal was er de Straat Magellaan. Deze mooie vaarroute die de Atlantische met de Stille Oceaan verbindt, loopt tussen het puntje van het vasteland van Zuid-Amerika en het eiland Tierra del Fuego. Het was bij voorkeur de passage voor vervoer over het water tussen deze twee oceanen, totdat het Panamakanaal de afstand duizenden kilometers korter maakte in 1914. De eerste Europeaan die het kanaal overstak, dat wel 560 km lang en 32 km breed is, was de Portugese zeeman Ferdinand Magellaan, die dat in 1520 deed onder de vlag van de Spaanse ontdekkingsreizen. Magellaan moet ongetwijfeld met open mond langs de indrukwekkende gletsjers en bergen, de nog niet ontdekte kolonies Magelheanpinguïns, scholen bultrugwalvissen en Commerson- en Peale-dolfijnen zijn gevaren, die waarschijnlijk net zo verbaasd waren over de aanwezigheid van mensen in dit Patagonische paradijs. Het fotogenieke Punta Arenas is de belangrijkste haven van Straat Magellaan, die op de bucketlist staat van onverschrokken avonturiers uit alle windstreken.
“Indrukwekkend, fantasierijk, bovenaards: dit is het einde van de wereld, echt waar. Deze gedenkwaardige havenstad ligt op het zuidelijkste puntje van Argentinië, en in het ongerepte en torenhoge Martial-gebergte. Toegang wordt verkregen via het pittoreske Beaglekanaal (dat werd vernoemd naar het beroemde schip van Darwin). Ushuaia is de hoofdstad van de regio Tierra del Fuego, dat het best kan worden omschreven als een spectaculaire verzameling van superlatieve natuurlijke wonderen. Het is een ware caleidoscoop van glinsterende gletsjers, met sneeuw bedekte bergen, dichte bossen, sprankelende meren en winderige vlaktes verspreid over een archipel van ruige eilanden. De stad zelf is een doolhof van straatjes met lage gebouwen die allemaal samen lijken te komen in het centrum, de haven. De afgelegen plek werd opgericht in 1884 en verwelkomde missionarissen, goudzoekers en marine-officieren voordat het voornamelijk bekend werd als een strafkolonie. Na de sluiting onder de beruchte Argentijnse leider Juan Perón, werd de grote gevangenis opnieuw ingericht om een van de populairste musea van de stad te huisvesten. Andere hedendaagse bezienswaardigheden in de stad zijn onder andere een zeevaartmuseum en een museum gewijd aan de natuurlijke geschiedenis van de regio, maar ook restaurants die een uitzonderlijk gerecht bereiden, lokale koningskrab.”
Als Punta Arenas een ‘einde van de wereld‘-sfeer uitstraalt, dan is dat niet voor niets. Deze verwaaide stad nabij Chili‘s uiterst zuidelijke punt ligt aan de Strait of Magellan, die zelf precies tussen de Atlantische en Stille Oceaan ligt. De stad speelde vroeger, en ook nu nog, een belangrijke rol in geografische, politieke en economische zaken in Zuid-Amerika‘s zogenoemde Zuidkegel, die gevormd wordt door Chili en buurland Argentinië. Teveel reizigers haastten zich door Punta Arenas en behandelen het als een tussenstop op weg naar de imposant mooie landschappen van Torres del Paine National Park en andere bezienswaardigheden in Patagonië, maar er is in deze stad en zijn omgeving ook genoeg te beleven. Van pinguïns spotten op Isla Magdalena en kajakken in de Straat Magellaan tot het bezoeken van boerderijen om daarna uzelf te verwennen met surf-en-turf-specialiteiten (in dit geval verse vis en schaaldieren en asado, of Chileense barbecue) in lokale restaurants: Punta Arenas is op zichzelf een reden voor een bezoek.
Terwijl u de zuidpunt van Zuid-Amerika nadert, op weg langs de Chileense of Pacifische kust, weet u dat u het Cockburn (uitgesproken als ‘CO-burn’)-kanaal bereikt, zodra u de twee rotsen ziet die de ingang bewaken. Het kanaal stroomt tussen het schiereiland Brecknock (de uiterste westhoek van Isla Grande de Tierra del Fuego) en een aantal eilanden, waaronder Clarence Island dat een onregelmatige kustlijn heeft met indrukwekkende die tot diep in het binnenland ervan doorlopen. Het kanaal is een onderdeel van de route waarmee de Straat Magellaan wordt aangesloten op het Beaglekanaal, terwijl langs beide zijden van de vaaroute een van de kroonjuwelen van het netwerk van parken van Chili te vinden is: Alberto de Agostini National Park. Het Cockburnkanaal deelt samen met het Barbarakanaal een ingang naar de Grote Oceaan. Vanwege de nabijheid van de open zee, kunt u oceaangolven ervaren wanneer het schip er doorheen navigeert. De kust is hier rijk aan fjorden en gletsjers. Het Pia Fjord is bijzonder mooi met tientallen watervallen die zich van de hellingen in de wateren storten. Als u lang genoeg kijkt, ziet u grote brokken ijs afkalven van de gletsjer Pia en in de zee vallen.
Het Beaglekanaal, dat door de archipel Tierra del Fuego loopt, is een mooie en heerlijk rustige vaarroute die een populaire cruisebestemming is geworden. Het is in 1830 vernoemd naar een charterreis van het HMS Beagle, het schip dat later beroemd werd vanwege het vervoeren van de Engelse natuurkenner Charles Darwin op zijn vijfjarige ontdekkingsreis. Het kanaal maakt onderdeel uit van een trio van bevaarbare passages rond de punt van Zuid-Amerika. Het kanaal strekt van Nueva Island in het oosten tot de Darwin Sound en Cook Bay in het westen, en is ongeveer 240 km lang. Het westelijke einde ligt in Chili en het oostelijke einde vormt een deel van de grens tussen Chili en Argentinië. Veruit het grootste deel van het uitzicht langs het kanaal wordt gevormd door de stad Ushuaia in Argentinië, die de dagjesmensen of bezoekers met overnachting veel te bieden heeft. Andere hoogtepunten van een cruise zijn onder andere een verscheidenheid aan natuurlijke bezienswaardigheden, van uitzicht op de besneeuwde gletsjers tot wilde dieren spotten op Isla de los Lobos (ook wel Zeeleeuweneiland genoemd) en Isla de los Pájaros (Vogeleiland).
Puerto Montt, de hoofdstad van de regio Los Lagos in Chili, wordt vaak de toegangspoort genoemd tot de gletsjermeren, het vulkanische landschap en de nationale parken van het land. De haven is ook het thuis van een Duitse nederzetting van meer dan 100 jaar oud, maar ook van inheemse gemeenschappen van Mapuche-indianen. Avonturiers kiezen de plaats en Puerto Varas als basis voor hun tocht naar Chiloé en Patagonië. Maar zelfs een kort bezoek geeft een fascinerende kijk op de diverse culturen van Chili en een voorproefje van het ongelofelijke natuurschoon van het land. Wandel eens door Puerto Varas langs Lake Llanquihue, een van de grootste meren van Chili, geniet van een maaltijd in het vissersdorp Angelmó van de zeer verse vangst van de dag, en drink daar een traditionele Duitse witte wijn bij. Puerto Montt is een fascinerende introductie tot het zuiden van Chili en de mensen die op een van de meest fotogenieke plaatsen ter wereld wonen.Puerto Montt, de hoofdstad van de regio Los Lagos in Chili, wordt vaak de toegangspoort genoemd tot de gletsjermeren, het vulkanische landschap en de nationale parken van het land. De haven is ook het thuis van een Duitse nederzetting van meer dan 100 jaar oud, maar ook van inheemse gemeenschappen van Mapuche-indianen. Avonturiers kiezen de plaats en Puerto Varas als basis voor hun tocht naar Chiloé en Patagonië. Maar zelfs een kort bezoek geeft een fascinerende kijk op de diverse culturen van Chili en een voorproefje van het ongelofelijke natuurschoon van het land. Wandel eens door Puerto Varas langs Lake Llanquihue, een van de grootste meren van Chili, geniet van een maaltijd in het vissersdorp Angelmó van de zeer verse vangst van de dag, en drink daar een traditionele Duitse witte wijn bij. Puerto Montt is een fascinerende introductie tot het zuiden van Chili en de mensen die op een van de meest fotogenieke plaatsen ter wereld wonen.Puerto Montt, de hoofdstad van de regio Los Lagos in Chili, wordt vaak de toegangspoort genoemd tot de gletsjermeren, het vulkanische landschap en de nationale parken van het land. De haven is ook het thuis van een Duitse nederzetting van meer dan 100 jaar oud, maar ook van inheemse gemeenschappen van Mapuche-indianen. Avonturiers kiezen de plaats en Puerto Varas als basis voor hun tocht naar Chiloé en Patagonië. Maar zelfs een kort bezoek geeft een fascinerende kijk op de diverse culturen van Chili en een voorproefje van het ongelofelijke natuurschoon van het land. Wandel eens door Puerto Varas langs Lake Llanquihue, een van de grootste meren van Chili, geniet van een maaltijd in het vissersdorp Angelmó van de zeer verse vangst van de dag, en drink daar een traditionele Duitse witte wijn bij. Puerto Montt is een fascinerende introductie tot het zuiden van Chili en de mensen die op een van de meest fotogenieke plaatsen ter wereld wonen.Puerto Montt, de hoofdstad van de regio Los Lagos in Chili, wordt vaak de toegangspoort genoemd tot de gletsjermeren, het vulkanische landschap en de nationale parken van het land. De haven is ook het thuis van een Duitse nederzetting van meer dan 100 jaar oud, maar ook van inheemse gemeenschappen van Mapuche-indianen. Avonturiers kiezen de plaats en Puerto Varas als basis voor hun tocht naar Chiloé en Patagonië. Maar zelfs een kort bezoek geeft een fascinerende kijk op de diverse culturen van Chili en een voorproefje van het ongelofelijke natuurschoon van het land. Wandel eens door Puerto Varas langs Lake Llanquihue, een van de grootste meren van Chili, geniet van een maaltijd in het vissersdorp Angelmó van de zeer verse vangst van de dag, en drink daar een traditionele Duitse witte wijn bij. Puerto Montt is een fascinerende introductie tot het zuiden van Chili en de mensen die op een van de meest fotogenieke plaatsen ter wereld wonen.
Deze grote, moderne haven bedient de hoofdstad van Chili, Santiago, een stad met Spaanse koloniale charme en een levendige geest. Santiago wordt omringd door de Andes en de kustlijn en is gecentreerd rond de Plaza de Armas, met een aantal bezienswaardigheden van de stad: de 18e-eeuwse Metropolitan Cathedral, het Palacio de la Real Audencia uit 1808, het stadhuis en het National Museum of History. Ten noorden van San Antonio liggen de pittoreske oude haven en de universiteitsstad Valparaíso en de kleurrijke badplaats Viña del Mar.Tussen de kust en de hoofdstad liggen valleien gevuld met enkele van de beroemdste wijnmakerijen van Chili, die je allemaal uitnodigen om te komen proeven.
Pisco zure, sappige zeevruchten, fijne lapis lazuli – zelfs een originele moai van Paaseiland – wachten op je. Voorbeeld excursies aan wal: A Taste of Chile; La Serena & Coquimbo Halve dag rondleiding door de stad.
“Hoewel de meeste toeristen zich een weelderig groen Peru voorstellen, met vestingwerken op bergtoppen verhuld in oerwoud en mist, is de Pisco-streek een indrukwekkend kruispunt van een maanlandschap en een zee vol leven: aardetinten en blauwtonen. Voor een plek met zo‘n sobere schoonheid is het gebied verbluffend vruchtbaar, zowel qua landbouw (de geliefde gelijknamige nationale drank komt hier vandaan) als op cultureel gebied (beschavingen van de Paraca‘s tot de Inca‘s hebben hier hun sporen nagelaten). Maar er valt hier nog veel meer te beleven dan authentieke cocktails en oude ruïnes: Er leven hier zoveel dieren in zee dat het gebied vaak de Galápagos van Peru of de Kleine Galápagos wordt genoemd. U kunt het leefgebied van deze wilde dieren, en andere hoogtepunten van het Pisco-gebied, heel gemakkelijk bereiken vanuit de haven van General San Martín. Of u kunt gewoon een tafel aan zee bemachtigen en genieten van de meest verse ceviche die u ooit hebt geproefd met een pisco sour van het huis bij de hand om het helemaal af te maken.”
Lima, de kurkdroge hoofdstad van Peru (als het over hoofdsteden gaat is alleen Caïro droger), is een florerende, energieke metropolis gebouwd op oude fundamenten waar millennia aan gewerkt is. Op het eerste gezicht is het geen bijzondere plek, maar als het kurkdroge oppervlak onder de hoge kantoren en stoffige woningen wordt verwijderd komen de charmes van Lima tevoorschijn: Prachtig bewaard gebleven pre-Colombiaanse ruïnes bevinden zich onder moderne wolkenkrabbers, een culturele potpourri van wereldklasse musea, door de zon geblakerde stranden prachtig opgelicht door zonsondergangen en een van de meest spannende en dynamische culinaire landschappen ter wereld.
Lima, de kurkdroge hoofdstad van Peru (als het over hoofdsteden gaat is alleen Caïro droger), is een florerende, energieke metropolis gebouwd op oude fundamenten waar millennia aan gewerkt is. Op het eerste gezicht is het geen bijzondere plek, maar als het kurkdroge oppervlak onder de hoge kantoren en stoffige woningen wordt verwijderd komen de charmes van Lima tevoorschijn: Prachtig bewaard gebleven pre-Colombiaanse ruïnes bevinden zich onder moderne wolkenkrabbers, een culturele potpourri van wereldklasse musea, door de zon geblakerde stranden prachtig opgelicht door zonsondergangen en een van de meest spannende en dynamische culinaire landschappen ter wereld.
Lima, de kurkdroge hoofdstad van Peru (als het over hoofdsteden gaat is alleen Caïro droger), is een florerende, energieke metropolis gebouwd op oude fundamenten waar millennia aan gewerkt is. Op het eerste gezicht is het geen bijzondere plek, maar als het kurkdroge oppervlak onder de hoge kantoren en stoffige woningen wordt verwijderd komen de charmes van Lima tevoorschijn: Prachtig bewaard gebleven pre-Colombiaanse ruïnes bevinden zich onder moderne wolkenkrabbers, een culturele potpourri van wereldklasse musea, door de zon geblakerde stranden prachtig opgelicht door zonsondergangen en een van de meest spannende en dynamische culinaire landschappen ter wereld.
Net buiten deze rustige kustplaats liggen de dorpen waar de beroemde Panama-hoeden geweven zijn. Verder weg: het koloniale Quito, dat zo perfect bewaard is gebleven, is de hele oude binnenstad aangewezen als Werelderfgoed. Voorbeeld excursies aan wal: een dag in Quito; Manta & Montecristi.
Fuerte Amador, gelegen ten westen van Panama-Stad bij de ingang van de Pacific tot het Panamakanaal, is het begin van de verkenningstocht naar de vele gezichten van dit unieke Centraal-Amerikaanse land. Het kanaal, een indrukwekkend staaltje bouwkunde, is een wonder om te zien; een snelle rit naar het Miraflores Locks‘ centrum met zijn zijn observatiedekken die een panoramisch uitzicht geven op de reusachtige binnenschepen die zich een weg banen door de legendarische door mensen gemaakte waterweg. Op slechts een paar minuten van de haven ligt het pas geopende Biomuseo, een door Frank Gehry ontworpen natuurhistorisch museum, gewijd aan de ecologische wonderen van Panama. En Fuerte Amador ligt op een korte taxi-afstand van Panama-Stad, de bruisende, multiculturele hoofdstad en metropool waar bezoekers op een UNESCO World Heritage locatie kunnen rondwandelen, aan koffie nippen in straatcafés en moderne winkelcentra kunnen bestuderen. Het kost slechts een of twee uur met de auto om de stad te ontvluchten en in te ruilen voor de tropische regenwouden van het Soberanía National Park, waar een luchttram passagiers door boomtoppen voert, of om de stamleden van Emberá te ontmoeten in hun traditionele dorp langs de Chagres-rivier.
Fuerte Amador, gelegen ten westen van Panama-Stad bij de ingang van de Pacific tot het Panamakanaal, is het begin van de verkenningstocht naar de vele gezichten van dit unieke Centraal-Amerikaanse land. Het kanaal, een indrukwekkend staaltje bouwkunde, is een wonder om te zien; een snelle rit naar het Miraflores Locks‘ centrum met zijn zijn observatiedekken die een panoramisch uitzicht geven op de reusachtige binnenschepen die zich een weg banen door de legendarische door mensen gemaakte waterweg. Op slechts een paar minuten van de haven ligt het pas geopende Biomuseo, een door Frank Gehry ontworpen natuurhistorisch museum, gewijd aan de ecologische wonderen van Panama. En Fuerte Amador ligt op een korte taxi-afstand van Panama-Stad, de bruisende, multiculturele hoofdstad en metropool waar bezoekers op een UNESCO World Heritage locatie kunnen rondwandelen, aan koffie nippen in straatcafés en moderne winkelcentra kunnen bestuderen. Het kost slechts een of twee uur met de auto om de stad te ontvluchten en in te ruilen voor de tropische regenwouden van het Soberanía National Park, waar een luchttram passagiers door boomtoppen voert, of om de stamleden van Emberá te ontmoeten in hun traditionele dorp langs de Chagres-rivier.
De stad Balboa ligt bij het Pacifische eind van het Panamakanaal, een van de grootste ingenieurswonderen ter wereld. Het administratief centrum van de kanaalzone was lange tijd Amerikaans grondgebied. Op de laatste dag van vorige eeuw, op 31 december 1999, werd het teruggegeven aan Panama. De 77 kilometer (48 mijl) lange route, die hier begint en bij de Caraïben eindigt, ontvouwt zich als een episch verhaal. Tienduizenden arbeiders boorden dynamietgaten, bestuurden stoomschoppen en zwoegden met pikhouwelen gedurende een tiental jaren terwijl ze ook nog eens moesten vechten tegen malaria. Terwijl de Franse bouwers van het Suezkanaal uiteindelijk de bouw van het Panamakanaal opgaven, zetten de Amerikaanse ploegen door en haalden ze bergen weg om een route te creëren over het continent. Zoals David McCullough vertelt in The Path Between the Seas was het een combinatie van pure menselijke kracht en de beste technieken uit die tijd die deze prestatie heeft mogelijk gemaakt. Het heeft sindsdien vele zeemannen een reis rond de punt van Zuid-Amerika, van bijna 13.000 kilometer (8.000 mijl), bespaard. In 2016 werd het Panamakanaal verder uitgebreid met een verdubbeling van de capaciteit, zodat het kanaal een belangrijke rol zal blijven spelen voor het maritiem verkeer in de wereld.
De bouw van het Panamakanaal is een van de epische verhalen uit het verleden, een ouderwets verhaal over ingenieurs, ambitie en moed. Een cruise langs het Panamakanaal betekent een reis door de eeuwen heen, van Spaanse burchten in de buurt van Limón Bay tot de adembenemende skyline van Panama City, en het kanaal zelf niet te vergeten. Gedurende een periode van 10 jaar iets meer dan honderd jaar geleden boorden duizenden arbeiders gaten van dynamiet, bereden stoomschoppen en werkten met pikhouwelen, terwijl ze het risico liepen om malaria te krijgen. Terwijl de Franse bouwers van het Suezkanaal uiteindelijk de bouw van het Panamakanaal opgaven, zetten de Amerikaanse ploegen door en haalden ze bergen weg om een route te creëren over het continent. Zoals David McCullough in zijn indrukwekkende verhaal uitgebreid oprakelt, was The Path Between the Seas een combinatie van pure menselijke arbeid en technische expertise. In 2016 betekende een uitbreiding een dubbele capaciteit van het kanaal om te garanderen dat het een centrale rol zou gaan spelen in het scheepvaartverkeer. Ook al wordt het Panamakanaal door velen beschouwd als een bijzondere culturele prestatie, is het gebied ook interessant voor natuurliefhebbers. Het regenwoud van Panama heeft veel biodiversiteit verloren tijdens de bouw van het kanaal, maar tegenwoordig leven er meer dan 100 diersoorten, zowel zoogdieren als reptielen, en ongeveer 500 verschillende vogelsoorten, in het natuurreservaat langs het kanaal.
Denk aan het Panamakanaal en het eerste beeld dat dan waarschijnlijk in u opkomt is dat van de grootste tankers en cruiseschepen ter wereld die door een reeks sluizen varen. Dit weerspiegelt echter slechts één aspect van dit deel van de wereld. Wanneer schepen van de Stille naar de Atlantische Oceaan reizen, passeren ze ook koloniale steden, historische forten en door de mens aangelegde meren waar tegenwoordig honderden verschillende dieren- en plantensoorten wonen. Bij de Pacifische ingang van het kanaal weerspiegelt de glinsterende skyline van Panama-Stad met kantoortorens en appartementen de huidige en toekomstige dynamiek van het land. Ongeveer 77 kilometer (48 mijl) naar het noorden, bij de Caraïbische ingang naar het Panamakanaal, doet de havenstad Colón ons denken aan het oude Panama met zijn historische gebouwen die geleidelijk aan worden gerestaureerd. Reizend tussen deze twee steden, ontvouwt zich een episch verhaal voor u. Een staaltje van techniek, ambitie en durf van weleer. Zoals David McCullough vertelt in zijn meeslepende verhaal The Path Between the Seas, was het een combinatie van pure menselijke macht en technische bekwaamheid die vandaag de dag mogelijk maakt dat schepen via de Panamalandengte gaan, wat zeelieden de gevaarlijke reis van bijna 13.000 kilometer (8.000 mijl) rond de punt van Zuid-Amerika bespaart.
Het door de wind geteisterde Nederlandse eiland Aruba, net buiten de kust van Venezuela, is buitenaards. Hier zijn de stranden spectaculair ongerept, de wateren zijn romantisch rusteloos, het binnenland van het eiland is maanachtig en gevuld met cactussen, en heel beroemd zijn de door de wind verwrongen bomen. De constante passaatwinden van het eiland maken onderdeel uit van de charme van de bestemming: Ze houden de luchtvochtigheid, regen en orkanen, iets wat veel vóórkomt in het laagseizoen in de Caribbean, op afstand.
De belangrijkste haven en de hoofdstad, Oranjestad, is een doolhof van Nederlandse koloniale architectuur geschilderd in een palet van Caribische pasteltinten. Er zijn enkele historische bezienswaardigheden van betekenis en talloze winkels, uiteenlopend van boetieks tot megastores, met allerhande souvenirs, en juwelen en goud als populaire items. Er werd hier goud gedolven in de 19e eeuw. In Oranjestad en langs de stranden vindt u ook een schat aan uitstekende visrestaurants, terwijl verder weg vuurtorens, goudmijnruïnes en natuurlijke wonderen de ruige aantrekkingskracht van Aruba weerspiegelen.Het door de wind geteisterde Nederlandse eiland Aruba, net buiten de kust van Venezuela, is buitenaards. Hier zijn de stranden spectaculair ongerept, de wateren zijn romantisch rusteloos, het binnenland van het eiland is maanachtig en gevuld met cactussen, en heel beroemd zijn de door de wind verwrongen bomen. De constante passaatwinden van het eiland maken onderdeel uit van de charme van de bestemming: Ze houden de luchtvochtigheid, regen en orkanen, iets wat veel vóórkomt in het laagseizoen in de Caribbean, op afstand.
De belangrijkste haven en de hoofdstad, Oranjestad, is een doolhof van Nederlandse koloniale architectuur geschilderd in een palet van Caribische pasteltinten. Er zijn enkele historische bezienswaardigheden van betekenis en talloze winkels, uiteenlopend van boetieks tot megastores, met allerhande souvenirs, en juwelen en goud als populaire items. Er werd hier goud gedolven in de 19e eeuw. In Oranjestad en langs de stranden vindt u ook een schat aan uitstekende visrestaurants, terwijl verder weg vuurtorens, goudmijnruïnes en natuurlijke wonderen de ruige aantrekkingskracht van Aruba weerspiegelen.Het door de wind geteisterde Nederlandse eiland Aruba, net buiten de kust van Venezuela, is buitenaards. Hier zijn de stranden spectaculair ongerept, de wateren zijn romantisch rusteloos, het binnenland van het eiland is maanachtig en gevuld met cactussen, en heel beroemd zijn de door de wind verwrongen bomen. De constante passaatwinden van het eiland maken onderdeel uit van de charme van de bestemming: Ze houden de luchtvochtigheid, regen en orkanen, iets wat veel vóórkomt in het laagseizoen in de Caribbean, op afstand.
De belangrijkste haven en de hoofdstad, Oranjestad, is een doolhof van Nederlandse koloniale architectuur geschilderd in een palet van Caribische pasteltinten. Er zijn enkele historische bezienswaardigheden van betekenis en talloze winkels, uiteenlopend van boetieks tot megastores, met allerhande souvenirs, en juwelen en goud als populaire items. Er werd hier goud gedolven in de 19e eeuw. In Oranjestad en langs de stranden vindt u ook een schat aan uitstekende visrestaurants, terwijl verder weg vuurtorens, goudmijnruïnes en natuurlijke wonderen de ruige aantrekkingskracht van Aruba weerspiegelen.Het door de wind geteisterde Nederlandse eiland Aruba, net buiten de kust van Venezuela, is buitenaards. Hier zijn de stranden spectaculair ongerept, de wateren zijn romantisch rusteloos, het binnenland van het eiland is maanachtig en gevuld met cactussen, en heel beroemd zijn de door de wind verwrongen bomen. De constante passaatwinden van het eiland maken onderdeel uit van de charme van de bestemming: Ze houden de luchtvochtigheid, regen en orkanen, iets wat veel vóórkomt in het laagseizoen in de Caribbean, op afstand.
De belangrijkste haven en de hoofdstad, Oranjestad, is een doolhof van Nederlandse koloniale architectuur geschilderd in een palet van Caribische pasteltinten. Er zijn enkele historische bezienswaardigheden van betekenis en talloze winkels, uiteenlopend van boetieks tot megastores, met allerhande souvenirs, en juwelen en goud als populaire items. Er werd hier goud gedolven in de 19e eeuw. In Oranjestad en langs de stranden vindt u ook een schat aan uitstekende visrestaurants, terwijl verder weg vuurtorens, goudmijnruïnes en natuurlijke wonderen de ruige aantrekkingskracht van Aruba weerspiegelen.
“Glinsterend blauw water, wuivende palmbomen en een zachte zeewind begroeten u in Ft. Lauderdale, Florida, waar u zich bevindt ergens tussen relaxte eilandtijd en het snelle tempo van een bloeiende stad. In deze badplaats waar het hele jaar de zon schijnt zijn ongerepte stranden de belangrijkste attractie, shorts en slippers het dagelijkse uniform, en jachten vaak de aangewezen vorm van vervoer. Hier kunt u net zo veel of net zo weinig doen als u wenst.
Vanwege de vele kanalen en waterwegen wordt Ft. Lauderdale ook wel het Venetië van Amerika genoemd. Jaarlijks vindt hier de Fort Lauderdale International Boat Show plaats, een van ’s werelds grootste botenshows op het water. Bezoekers kunnen de sfeer proeven van de nautische levensstijl van het gebied door de Intracoastal Waterway te bevaren op een ouderwetse raderboot. U kunt ook een populaire watertaxi pakken of een Venetiaanse gondola nemen voor een rustig tochtje over de historische New River, die dwars door de stad stroomt.
Ft. Lauderdale wordt vaak overschaduwd door de spraakmakende buurstad Miami, maar de havenstad groeit snel dankzij grote projectontwikkelaars en de aanbouw van luxe resorts aan het strand en in de omliggende wijken. Bezoekers vinden er winkels van wereldklasse aan de beroemde Las Olas Boulevard. Voor befaamde restaurants en een culturele explosie bezoekt u het Riverwalk Arts & Entertainment District. Het is duidelijk dat Ft. Lauderdale steeds meer een naam maakt als een verfijnde bestemming.”
De Oosterdam is het eerste Vista-cruiseschip van Holland America Line en kwam onlangs uit het droogdok met geweldige updates, waaronder volledig vernieuwde suites en nieuwe lounges, restaurants en entertainmentgelegenheden, zoals Music Walk™, met Lincoln Center Stage, B.B. King’s Blues Club en Billboard Onboard. Gasten kunnen kiezen uit heerlijke specialiteitenrestaurants, hun culinaire vaardigheden verbeteren bij America’s Test Kitchen en sensaties beleven bij BBC Earth Experiences.
Canaletto Restaurant
Explorations Cafe
Grill
Lido Bar
Lido Casual Restaurant
Piano Bar
Pinnacle Grill
Sports Bar
Terrace Grill
The Verandah
Vista Dining Room
Crow’s Nest
Explorers Lounge
Neptune Lounge
Night Club
Queen’s Show Lounge
Card Room
Club HAL
Golf Simulator
Binnen Zwembad
Bibliotheek
Nachtclub
Buiten Zwembad
The Loft
Beauty Salon
Greenhouse Spa & Salon
Hydro Massage Pool
Lido Pool
Spa
Whirlpool
Basketbal
Fitness Centrum
Gym
Volleybal
Digitale Werkplaats
Internet Toegang Lounge
Kunst Galerij
Atrium
Concierge
Culinair Kunstgalerij
Belastingvrije Winkels
Toekomstige Cruise Sales
Observatie Deck
Foto Galerij
Winkelgalerij
Shore Excursie Kantoor
Wrap Around Promenade Deck
Wilt u onbezorgd op vakantie en zeker weten dat u goed geholpen wordt als er wat gebeurd op reis. Europeesche verzekeringen biedt de beste verzekeringen om u te ontzorgen.
Sluit altijd een reisverzekering en annuleringsverzekering af.
Een advies voor de juiste verzekeringskeuze treft u hieronder (Exclusief 21% assurantiebelasting en poliskosten):
Gaat u vaker op reis? Wij doen u graag een aanbod voor een doorlopende reis- en of annuleringsverzekering tegen gunstige prijzen.
Visum:
Heeft u een visum nodig? Wij werken samen met Visum International en kunnen voor alle bestemmingen uw visum in orde maken. In veel gevallen kan dit ook aan boord geregeld worden, echter zijn er uitzonderingen.
Inentingen/vaccinaties:
Voor eventuele inentingen verwijzen wij u naar uw huisarts of de GGD.
Paspoort/ID-kaart:
Voor de meeste rederijen is het verplicht om met een paspoort te reizen welke nog 6 maanden geldig dient te zijn na terugkomst van uw cruise.
Openingstijden
Ma t/m vrij: 09:00 tot 17:00
Zaterdag: 12:00 tot 17:00
Zondag: Gesloten
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt. Lees meer.
Accepteer