9.6 / 10 op 1124 beoordelingen

Ontvang cruise aanbiedingen
+ € 40 euro kortingscode:

    Bestemmingen

    Rederijen

    Schepen

    Reis type

    Vertrekdatum

    Datum van

    Datum tot

    Volwassen(en)

    Kind(eren)

    Reisduur

    Geavanceerd zoeken Standaard zoeken / /

    Vul de leeftijd van de kinderen hier in

    Laat meer zien Laat minder zien

    Laat meer zien Laat minder zien

    Laat meer zien Laat minder zien

    2024

    2025

    2026

    Veel gestelde vragen

    Algemeen

    Waarom boekt u bij Captain Cruise?

    Captain Cruise maakt het boeken van uw droomcruise makkelijk en leuk! Een gespecialiseerd team aan de telefoon en achter de computer. Door jaren lange ervaringen weet het team precies wat u wilt en/of zoekt. Wij vinden service op nummer 1 staan en nemen daarom ook veel uit uw handen, zoals online inchecken als dat zelf niet lukt. Persoonlijke aandacht is erg belangrijk en daarom geven onze klanten ons een waardering van een 9,6. De reisbescheiden sturen wij per post op, na uw eerste cruise ontvangt u standaard € 40,- of € 25,- korting op uw volgende cruise na het invullen van uw beoordeling.

    Daarnaast garandeert Captain Cruise u de laagste prijs!
    Captain Cruise doet haar best om de prijzen in de cruisewereld zo transparant en zo goedkoop mogelijk te maken. Daarom:
    -de zelfde of een lagere prijs dan bij alle andere reisagenten of cruisespecialisten;
    -geen reserveringskosten bij online boeken;
    -duidelijke vermelding of bijkomende kosten van toepassing zijn (bijvoorbeeld fooien);
    -geen portokosten voor het toezenden van uw reisdocumenten;
    -geen duur telefoonnummer, waarbij u lang in de wacht staat;

    Captain Cruise helpt u ook bij het zoeken van de beste/voordeligste vluchten. Geef bij boeking uw wensen door en wij maken van uw reis een geheel pakket.
    Elke klant is anders en heeft andere wensen met betrekking tot de vluchten/hotels en of transfers. Wij geven u de vrijheid hierin en willen u niet verplichten met een bepaalde luchtvaartmaatschappij te vliegen. Onze cruise experts staan voor u klaar!

    Captain Cruise hanteert duidelijke Nederlandse reis- en boekingsvoorwaarden. Daarnaast kunt u de voorwaarden per rederij eenvoudig aanvragen middels een e-mail naar [email protected].

    Wat zijn de spelregels van de Laagste Prijs Garantie?

    Regelmatig wil een rederij een specifieke cruise exploitabel maken en biedt ze die cruise goedkoper aan. Degenen die hier op reageren hebben minder keuze (de beste hutten zijn vaak al vergeven), maar wel een leuk voordeel.

    Als u een cruise boekt bij Captain Cruise dan geldt onze dagprijs, die gegarandeerd lager is dan anderen u bieden. En Captain Cruise brengt, in tegenstelling tot de meeste andere aanbieders, bij online boeking, géén reservering- of andere kosten in rekening.

    De garantie geldt voor de reis (cruise-only) op dat moment. Captain Cruise biedt u dan het laagste tarief. Latere aanbiedingen gelden derhalve niet als vergelijking. De garantie geldt niet voor vluchten, hotels en transfers.

    Stuur een afschrift van uw boeking en het bewijs dat de cruise tezelfdertijd elders goedkoper te boeken was naar [email protected] of stuur naar Captain Cruise, Schiedamsedijk 128, 3134 KK Vlaardingen. Onze medewerkers nemen dan contact met u op om de zaak af te wikkelen.

    Wanneer ontvangen wij onze reispapieren?

    Deze ontvangt u ongeveer 2 weken voor vertrek. Steeds meer rederijen en luchtvaartmaatschappijen gaan over tot het systeem van (elektronische) tickets.
    Echter wij printen alle documenten voor u uit en zullen de reisbescheiden per post toesturen.

    Is Captain Cruise aangesloten bij ANVR en SGR?

    Captain Cruise is aangesloten bij ANVR, SGR, SGRZ, calamiteitenfonds en KVK.
    ANVR: 5537
    SGR / SGRZ: 3760
    KVK nummer: 71248730
    Onder algemene voorwaarden kunt u alle informatie terugvinden.

    Boeken

    Betaal ik reserveringskosten?

    – Telefonische boeking of per email: € 25,- reserveringskosten per boeking
    – Online boeking via onze website: berekenen wij geen reserveringskosten

    Welke betaalmogelijkheden heeft Captain Cruise?

    – Per iDEAL / overschrijving
    – Contant / Pin op ons kantoor
    – Creditcard (Mastercard en Visa)
    – Wij accepteren ook AMEX

    Waar en hoe kan ik mijn cruise boeken?

    U kunt uw cruise via onze website boeken, telefonisch 088-5018501, per email [email protected], bij ons op kantoor (op afspraak) of op afspraak bij u thuis.

    Wat kan ik allemaal via Captain Cruise regelen?

    Captain Cruise regelt eigenlijk bijna alles voor u. Op onze website staan de meeste cruises op basis van cruise only.
    Vluchten, transfers, hotels, autohuur en/of excursies kunnen wij ook voor u bijboeken.
    De vluchten zijn ca. 11 tot 12 maanden voor vertrek beschikbaar. Indien u een hotel heeft bijgeboekt of is inbegrepen in de reissom, kan het zijn dat er ter plaatse een borg berekend wordt.

    Heb ik verzekeringen nodig?

    Captain Cruise adviseert om op reis te gaan met een reis- en/of annuleringsverzekering.
    Indien u deze niet heeft kunnen wij deze doorlopend of kortlopend voor u afsluiten.

    Zijn de prijzen definitief?

    Als u boekt na telefonisch overleg en u rondt uw reservering af met een (aan)betaling en/of schriftelijke bevestiging, is deze prijs vast en kan niet meer wijzigen. Als u online boekt, kan het een enkele keer gebeuren dat Captain Cruise niet veel later toch nog een prijscorrectie van de rederij doorkrijgt. In dat geval communiceren wij deze prijsverhoging met de klant. U heeft dan de keus om de boeking kosteloos te annuleren of de verhoging te accepteren.

    De enige uitzondering op deze regeling zijn brandstoftoeslagen en wijzigingen in havengeld. De rederijen hebben het recht om deze aan passagiers door te rekenen.

    Doordat wij niet met alle rederijen een live prijs verbinding hebben zijn de prijzen van de volgende rederijen onder voorbehoud van wijzigingen:
    AIDA, Ponant, SeaDream Yacht Club, TUI Cruises Mein Schiff en Windstar Cruises.

    Wanneer moet ik (aan)betalen?

    Aanbetalen moet binnen enkele dagen na boeking (binnen het optie termijn). Zit u binnen 10 weken voor vertrek? Dan dient u de gehele reissom te betalen.
    Captain Cruise rekent een aanbetaling van 100% over de vluchten en/of hotels en 30% over cruise, hotels en transfers. De restantbetaling is uiterlijk 10 weken voor vertrek.
    Voor betalingsvoorwaarden gaat u naar het kopje algemene voorwaarden.

    Ik heb definitief geboekt en nu is er een aanbieding op mijn cruise, kan dit aangepast worden?

    Als u heeft geboekt staan de prijzen vast en de meeste rederijen accepteren geen aanpassingen meer na de boeking. Uiteraard kunnen wij in alle gevallen de mogelijkheden voor u nakijken.

    Wat betekent het als ik een hut op garantiebasis boek?

    U krijgt accommodatie in minimaal de geboekte hutcategorie. De rederij behoudt zich het recht voor de passagiers zonder bijbetaling in een hogere categorie onder te brengen, ongeacht faciliteiten, ligging en evt. belemmerd zicht in de toegewezen hut (indien van toepassing op schip). Het juiste hutnummer vindt u terug op uw tickets of wordt toegewezen bij inscheping.

    Bij meerdere hutten kan het zijn dat de hutten zich op verschillende dekken bevinden.

    Hoe zit het met de verschillende huttypes?

    Alle schepen hebben verschillende type hutten waar u in kunt verblijven. Het is goed om te weten wat uw wensen hiervoor zijn.
    – Binnenhut: hut zonder raam
    – Buitenhut: hut met een raam (patrijspoort of vierkant vensterraam), kunnen beperkt zicht hebben
    – Balkonhut: hut met een privé balkon, kunnen beperkt zicht hebben en een balkonreling van stevig staal i.p.v. plexiglas
    – Suite: met of zonder balkon, met vaak extra privileges
    Wilt u zeker weten dat uw hut vrij zicht heeft of een bepaalde ligging heeft neem dan contact met ons op!

    Met hoeveel personen kan ik in een hut?

    Gemiddeld kunt u met 4-personen in één hut. Deze hut is vaak net zo groot als dat u met twee personen op de hut verblijft.
    Voor de 3e en/of 4e persoon is er een sofabed of een bovenbed.
    Er zijn schepen waar u met 6 of met meer personen in de hut kan verblijven.

    Wanneer kan ik het beste cruisen?

    Aan elk vaargebied hangen seizoenen wanneer u het beste in dat gebied kunt gaan cruisen. Deze informatie staat onder het kopje vaargebied.

    Wat is de minimale leeftijd om alleen in een hut te mogen verblijven?

    Minimale leeftijd is vaak 18 jaar, wilt u met een Amerikaanse rederij cruisen of in de Caribbean dan is de minimale leeftijd 21 jaar.
    Tevens is de minimale leeftijd voor alcohol 18 of 21 jaar (afhankelijk van de rederij).

    Mag ik op cruise als ik zwanger ben?

    U mag cruisen als u zwanger bent, echter tot de 24ste week van de zwangerschap. Zou u de laatste dag (ontschepingsdag) de 24ste week ingaan mag u niet meer aan boord.
    Tevens moet u een verklaring in het Engels meenemen dat u gezond bent om te reizen.

    Zijn de havengelden inbegrepen?

    De havengelden zijn altijd inbegrepen.

    Kan ik achteraf (na definitieve boeking) de namen nog wijzigen?

    In bijna alle gevallen rekenen de rederijen kosten door voor een naamswijziging, mocht de rederij/airline geen kosten berekenen zullen wij dit ook niet doen.
    Bij een verkeerde naam op het vliegticket kan het zelfs zo zijn dat er een geheel nieuw ticket gekocht moet worden.

    Kan ik mijn reis annuleren?

    U kunt ten alle tijden uw reis annuleren, voor de voorwaarden gaat u naar onze algemene voorwaarden.

    Zit er verschil tussen de rederijen en/of schepen?

    Ja zeker elke rederij is verschillend en zo ook de meeste schepen van elkaar. U moet er goed op letten dat de gekozen rederij ook de juiste voor u is.
    Kiest u de verkeerde rederij dan kan het ook uw laatste cruise worden. Ons team staat voor u klaar om u te helpen bij de juiste keuze.

    Groepskortingen of boekingen?

    Afhankelijk van de rederij kunnen wij groepstarieven aanvragen, per rederij kan het verschillen met hoeveel personen u moet zijn om u hiervoor in aanmerking te komen. Dit kan verschillen tussen 10 personen of 10 hutten. Bij groepstarieven kan het soms ook zijn dat de op dat moment geldende acties niet van toepassing zijn.
    Bent u met een grote groep, stuur ons dan een e-mail, [email protected]

    Hoe zit het met single reizigers?

    Indien u alleen reist betaalt u in de meeste gevallen een toeslag van 100%. Sommige schepen hebben ook speciale 1-persoonshutten waar u geen toeslag op betaalt.

    Is cruisen geschikt met kinderen en/of baby’s?

    Cruisen is zeker geschikt voor kinderen en voor baby’s op de pagina cruise met kinderen kunt u alle informatie terugvinden hierover.
    Wilt u op cruise gaan met uw baby, dan is dit bij de meeste rederijen mogelijk met een baby vanaf 6 maanden.
    Bij MSC Cruises zijn baby’s welkom zodra deze gezond zijn om op reis te gaan.

    Kan ik cruisen als ik in een rolstoel zit?

    Natuurlijk kan dit er zijn zelfs aangepaste hutten. Wel moet er altijd iemand met u mee die u kan helpen. Vraag onze cruise experts de informatie die u nodig heeft.

    Wat houden dinerzittingen in?

    Elke rederij kent verschillende dinerzittingen dit is vaak een 1e zitting oftewel vroeg (rond 17:30-18:00) of een late dinerzitting vanaf ca. 19:30
    Tevens is er in sommige gevallen ook een open zitting. Dan kunt u zelf bepalen hoe laat u wilt gaan dineren. Dit is vaak tussen 17:00-21:00.
    Bij een vaste zitting heeft u ook een vaste tafel en bij een open zitting heeft u dat niet.
    Indien het voor de open zitting druk is kan het zijn dat u moet wachten, u krijgt een pieper mee en zodra er een tafel vrij is wordt u opgepiept.

    Tafelgrootte: reist u met meer dan 8 personen kan het zijn dat u verdeeld wordt over 2 tafels.

    Ik heb een dieet of gebruik insuline moet ik dit doorgeven bij boeken?

    Ja zeker, alle medische zaken die van belang kunnen zijn dient u bij boeking door te geven.

    Boeken

    Welke check-in tijden voor het vliegtuig worden geadviseerd?

    Wij adviseren 2 uur voor vertrek in te checken voor Europese vluchten en 3 uur voor bestemmingen buiten Europa. Voor de terugvlucht geldt hetzelfde: intercontinentaal 3 uur, anders 2 uur. Neem voldoende tijd voor transfers, in-/uitchecken, in-/uitschepen en bagageafhandeling in uw schema op.

    Wat is de procedure bij het aan en van boord gaan?

    De inscheping aan boord van een cruiseschip komt overeen met het inchecken op een luchthaven. Meestal begint deze circa 3 uur voor vertrek en eindigt 1 uur voor vertrek. In de cruiseterminal bevind zich een aantal balies, vaak alfabetisch ingedeeld. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd en levert u uw cruisevoucher in. U ontvangt vervolgens uw boardpass en eventuele informatie over uw tafelzitting.

    Uw koffer geeft u voor inchecken af bij het personeel en deze zal door hen in uw hut worden gezet. Wilt u gelijk genieten van het zwembad zorg dan even dat u uw spullen zoals badkleding in uw handbagage heeft gestopt. Het kan even duren voordat uw koffer in de hut is.

    De ontscheping vindt meestal binnen enkele uren na aankomst in de haven plaats. Nadat u uw hut heeft verlaten, kunt u in één van de lounges wachten tot wordt omgeroepen dat u van boord kunt gaan. Uw koffer kunt u de avond ervoor in de gang zetten, het personeel zorgt dat deze in de cruiseterminal voor u klaar staat. U mag hem ook zelf meenemen van boord.

    Wat is inbegrepen in de prijs?

    In de prijs van uw cruise zijn altijd inbegrepen: entree tot alle faciliteiten aan boord zoals het casino, theater, showlounge, discotheek, nachtclub enz. en alle maaltijden (ontbijt, lunch en diner). Koffie, (ijs)thee en (ijs)water, vruchtensappen zijn bij de meeste rederijen tijdens de maaltijden inbegrepen in het buffetrestaurant.

    Bij verschillende rederijen verblijft u op all-inclusive. De uitgebreide informatie over de rederij kunt u bij de rederijen pagina’s vinden.

    Moet ik een wereldstekker meenemen?

    Op de meeste schepen hebben de hutten stopcontacten met 110v en/of 220v. Omdat dit per schip kan verschillen adviseren wij om een wereldstekker mee te nemen.

    Heb ik een visum/inenting nodig?

    Per land kan het verschillen of u verplicht zelf een visum vooraf moet regelen of dat dit vanuit de rederij gedaan wordt. Wij adviseren u vooraf welk visum u eventueel nodig heeft.
    Landen waar u vooraf in ieder geval een visum voor moet aanvragen zijn: Amerika, Canada, Nieuw Zeeland, Australië, China (via de Ambassade), Rusland (m.u.v. St. Petersburg met excursie via de rederij).

    Voor eventuele inentingen verwijzen wij u naar uw huisarts of de GGD.

    Wanneer ontvangen wij onze reispapieren?

    Deze ontvangt u ongeveer 2 weken voor vertrek. Steeds meer rederijen en luchtvaartmaatschappijen gaan over tot het systeem van (elektronische) tickets.
    Echter wij printen alle documenten voor u uit en zullen de reisbescheiden per post toesturen.

    Heb ik een paspoort of ID-kaart nodig om te reizen?

    Wij adviseren eigenlijk altijd om met een paspoort te reizen welke nog 6 maanden geldig dient te zijn na terugkomst van de cruise.
    Dit doen wij omdat elke rederij weer andere voorwaarden heeft. Heeft u geen paspoort maar een ID-kaart vraag dan naar de voorwaarden van de rederij.

    Is online inchecken verplicht?

    Het online inchecken is voor vele rederijen verplicht, als u niet online incheckt ontvangen wij vaak ook geen reispapieren.
    Daarom adviseren wij om dit uiterlijk 4 weken voor vertrek te doen, zodat wij hierna de tickets tijdig kunnen versturen.
    Mocht u hier niet uitkomen, dan kunnen wij u hierbij assisteren

    Moet ik verzekeringen afsluiten?

    U bent niet verplicht om verzekeringen af te sluiten, maar het is wel belangrijk om goed verzekerd op reis te gaan.
    Wij raden een reis- en/of annuleringsverzekering aan om af te sluiten.

    Kan ik al excursies boeken?

    Een aantal dagen na boeking ontvangt u van ons een email met het reserveringsnummer van de rederij.
    Hierin staat ook de werkwijze hoe u excursies kunt reserveren.

    Ik wil een naamswijziging doen, kan dat?

    Afhankelijk van de rederij is een naamswijziging mogelijk (vaak tegen wijzigingskosten).
    Op vliegtickets kunnen geen naamswijzigingen gedaan worden en dient er een heel nieuw ticket gekocht te worden.

    Kan de rederij de route wijzigen van mijn cruise?

    De rederij mag ten alle tijden de route van uw cruise wijzigen, zonder enige reden. De route is hierdoor altijd onder voorbehoud.
    U ontvangt hiervoor soms een vergoeding, maar in de meeste gevallen niet. U mag ook niet annuleren vanwege een routewijziging.

    Moet ik galakleding meenemen?

    Op bijna alle cruises is er wel een “formele”avond. Er wordt dan verwacht dat de heren in pak verschijnen en de dames in een nette jurk.
    Een smoking en/of galajurk zijn niet verplicht.

    Hoe geef ik mijn diëten door?

    Indien u een dieet heeft geeft dit uiterlijk 90 dagen voor vertrek door.
    Zo heeft de rederij altijd nog de tijd om het één en ander voor u te regelen.

    Aan boord

    Hoe betaal ik aan boord?

    Aan boord heeft u geen portemonnee nodig, alle reserveringen, aankopen of bestellingen welke u aan boord doet worden automatisch op uw boordrekening gezet. Om uw boordrekening te betalen zijn er verschillende mogelijkheden, namelijk; creditcard, contant, of met de pin.

    De creditcard wordt door alle rederijen geaccepteerd en is het makkelijkst. Bij inscheping of bij online inchecken zullen uw creditcardgegevens gevraagd worden. De rederij zal een borg reserveren van uw creditcard. De borg kan per rederij verschillend zijn.

    Contant betalen is mogelijk echter moet er bij inscheping een borg contant voldaan worden, de hoogte kan per rederij verschillen. Er zijn geen betaalautomaten aan boord dus u moet voldoende contanten meenemen.

    Pinbetalingen: kunnen tot nu toe op de nieuwere schepen van MSC Cruises en AIDA

    Als u van boord gaat tijdens uw cruise is het wel praktisch om (cash) geld bij u te hebben.

    Wat is een boordpass?

    Een boordpass is een pas waarmee je alles betaald aan boord, je hut opent en in- en uitcheckt op het schip.
    Deze ontvangt u bij inscheping en deze dient u ten alle tijden bij u te dragen.

    Hoe zit het met (zee)ziekte?

    Hoewel alle moderne cruiseschepen zijn voorzien van stabilisatoren kan het heel soms gebeuren dat u tijdens slecht weer last krijgt van zeeziekte. Maar wees gerust, slechts een enkele passagier wordt zeeziek tijdens een cruise. In dat geval kan de arts of verpleegster u voorzien van de juiste medicamenten. Bent u sneller vatbaar voor zeeziekte? Neem dan reispillen of pleisters mee.

    Tips om zeeziekte te voorkomen tijdens een cruise:
    Om zeeziekte te voorkomen tijdens een cruise kunt u beter geen koffie drinken, maar juist koolzuurhoudende drank als cola (geen alcohol). U kunt beter geen zware maaltijden nuttigen, of zuur fruit. Blijf wel licht verteerbaar voedsel nuttigen als biscuits. Zorg dat u warm en droog blijft. Blijf bezig, dit leidt af. Frisse lucht is een goede remedie. U kunt tevens het beste zicht op de horizon hebben.

    Is er een dokter aan boord van cruiseschepen?

    Alle schepen beschikken over een Medisch Centrum aan boord. Dit wordt normaal gesproken bemand door minimaal een dokter en een verpleegster. Bij kleinere schepen kan dit anders zijn. U dient het doktersconsult aan boord te betalen en u kunt de kosten later indienen bij uw verzekeringsmaatschappij.

    In het geval dat de arts aan boord u niet kan helpen, zal u bij de eerst volgende haven of bij de vorige haven naar het ziekenhuis gebracht worden.
    Bij ernstige situaties kan er ook een helikopter ingezet worden.

    Hoeveel bagage mag ik meenemen aan boord?

    Als u gaat cruisen mag u onbeperkt bagage meenemen. Houd wel rekening met bagagebeperkingen, wanneer er een vlucht aan uw cruise is gekoppeld (meestal economy class 20-23 kilo, business class 30 kilo en first class 40 kilo).

    Is er een kluis aan boord?

    U wordt geadviseerd waardevolle voorwerpen tijdens de cruise in bewaring te geven bij de Purser of (waar mogelijk) te bewaren in uw eigen kluis in de hut. Houdt u er rekening mee dat de standaard reisverzekeringen juwelen, sieraden en geld slechts tot een beperkte waarde verzekeren. Bijna alle schepen hebben een kluis in de hut.

    Is roken aan boord toegestaan?

    Op veel cruiseschepen mag alleen gerookt worden in speciale daarvoor bestemde ruimtes, speciaal aangewezen bars en lounges. In uw hut, het theater en in restaurants is het altijd verboden te roken. Mocht u dit toch doen kan er een boete worden gegeven, dit is per rederij verschillend. Roken op uw balkon mag enkel nog bij AIDA en Costa Cruises.

    Wordt er Nederlands aan boord gesproken?

    Nee, op de meeste cruises wordt geen Nederlands gesproken. Op de veel cruiseschepen is de voertaal Engels (bij AIDA en TUI is dit Duits). Dit betekent dat de menukaarten, omroepberichten, dagprogramma’s allemaal in het Engels (en 1 of 2 andere talen) zijn. Op de schepen van Holland America Line zijn de officieren Nederlanders. Zij kunnen u in het Nederlands te woord staan, maar ook bij hen is de voertaal primair Engels.

    Moet ik fooien betalen?

    Aan boord van alle cruiseschepen geldt een fooiensysteem voor de bemanning. Voor een gelijkwaardige verdeling onder het bedienend personeel, wordt een vastgesteld bedrag bijgeschreven op uw boordrekening. De rederij verdeelt dit onder de bemanning. U moet rekening houden met bedragen tussen de € 10,- tot € 20,- per persoon per dag. Deze bedragen worden automatische bijgeschreven op de boordrekening, welke u bij ontscheping betaald.

    Niet alle cruise rederijen werken met hetzelfde fooiensysteem. Bij de enkele rederijen zijn de fooien bij uw reissom inbegrepen.
    Bij sommige rederijen is het mogelijk de fooien vooraf af te kopen zodat u aan boord niet meer met dit bedrag belast wordt/

    Klik hier voor het hele overzicht van het fooienbeleid per rederij.

    Welke valuta wordt er aan boord gehanteerd?

    In de meeste gevallen is de valuta de US dollar. Een aantal rederijen hanteren de euro als munteenheid.

    Wat te doen bij een noodgeval?

    Uiteraard gaan wij er vanuit dat alles vlekkeloos verloopt. Mocht het zijn dat er een probleem ontstaat dan kunt u ons tijdens kantooruren bereiken op 088-5018501 en anders op 06-18477261 (ook via Whatsapp).

    Heb ik internet aan boord?

    U heeft geen internet aan boord, diverse rederijen bieden wel internetpakketten aan. Bij sommige telefoonaanbieders heeft u internet in Europa. Vergeet dan niet u data-roaming uit te zetten als u de cruisehaven verlaat. Eenmaal op zee gaat u op het maritiem-netwerk en zijn de internetkosten erg hoog.

    Kan ik bellen aan boord?

    U kunt bellen en gebeld worden, maar soms kan het zijn dat u tijdelijk niet bereikbaar bent. De tarieven voor het bellen zijn relatief hoog

    Ben ik verplicht excursies te boeken?

    U bent niet verplicht om excursies te boeken, u mag de bestemming ook op eigen gelegenheid bezichtigen.
    Wel dient u rekening te houden dat u vaak 30-45 min voordat het schip vertrekt weer aan boord moet zijn, het schip wacht namelijk niet.

    Zijn alle excursies geschikt voor alle leeftijden?

    De excursies bij de rederij zijn vaak ingedeeld in niveau’s, dit heeft te maken of het moeilijk of juist makkelijk is en wat u er van kunt verwachten, hoelang deze duren en of er veel wordt gelopen.

    Ben ik verplicht van boord te gaan als wij in de haven liggen?

    U mag zelf bepalen of u van boord gaat of aan boord blijft, tevens mag ook in de ochtend van boord gaan dan weer aan boord om te lunchen en dan weer van boord.
    Hier bent u geheel vrij in.

    Mag ik de brug bezoeken?

    In vele gevallen is de brug voor passagiers gesloten er zijn soms uitzonderingen bij Ponant, Starclippers. Of er wordt een tour georganiseerd door de rederij.

    Is er een wasserij aan boord?

    De meeste schepen beschikken over een wasserij aan boord (tegen betaling). Een aantal schepen heeft een gratis wasserette aan boord.

    Wat betekend tenderen?

    Tenderen betekend dat u met de reddingsloepen naar de kade gebracht wordt omdat het schip daar niet kan aanmeren of dat er geen kade is.
    Het schip ligt dan voor anker.

    Is er een minimale leeftijd voor bepaalde services/faciliteiten?

    Voor bijv. discotheek, casino, spa is de minimale leeftijd 21 of 18 (afhankelijk van het vaargebied). Maar op sommige schepen is er ook een adults only gedeelte waar kinderen dus helemaal niet mogen komen. Maar ook voor volwassenen zijn er gebieden waar zij niet welkom zijn en alleen de kinderen.

    Hebben de hutten airconditioning?

    Bijna alle hutten hebben airconditioning welke u over het algemeen zelf kunt regelen.

    Kan ik sporten aan boord?

    Bijna elk schip heeft wel een fitnessruimte, op de grotere schepen is er vaak ook een sportsdeck en een joggingtrack.

    Kan mijn route wijzigen als ik aan boord zit?

    Ja, de rederij mag ten alle tijden de route wijzigen zonder enige reden.

    Door vertraging mis ik mijn cruise, wat te doen?

    Indien u vertraging heeft en u dreigt het schip te missen, zal het schip niet wachten.
    Aangezien u al op de luchthaven bent kunt u het beste direct bij de luchtvaartmaatschappij vragen of zij de vlucht kunnen om boeken naar een andere bestemming. Zodat u later kan inschepen.
    De kosten afhankelijk van de reden zijn voor eigen rekening.

    Komt u er niet uit op de luchthaven neem dan telefonisch contact op met ons. Wij proberen u dan zo snel mogelijk naar de eerst volgende bestemming te laten vliegen.
    De eventuele kosten die hier uit voort komen zij afhankelijk van de reden ook voor eigen rekening.

    Heeft u speciale gelegenheden te vieren of een dieet door te geven?

    Geeft bij boeking uw viering door aan ons en wij zullen deze doorgegeven aan de rederij. Afhankelijk van de rederij ontvangt u een kleine attentie.
    U kunt ook via de website van de rederij tegen kosten bepaalde dingen zoals een fles wijn bestellen/reserveren.
    Heeft u een dieet, bijv. glutenvrij dit dient vooraf doorgegeven te worden en kunt u bij boeking doorgeven. Soms kan dit aan boord ook nog geregeld worden.

    Welke eetgelegenheden heb je allemaal aan boord?

    Aan boord is er meestal een buffetrestaurant, a la carte restaurant en specialiteitenrestaurants.
    In het buffetrestaurant kunt u in de ochtend, middag en avond terecht tijdens de openingstijden van dit restaurant. U mag zelf bepalen hoe laat en hoe vaak u daar gaat eten.
    A la carte restaurant is altijd voor diner geopend en vaak ook voor ontbijt en lunch. Voor het diner kunt u uit de 1e of 2 zitting kiezen en soms voor een open zitting. In het laatste geval bepaald u zelf hoe laat u wilt gaan dineren tussen bepaalde tijden. Het kan zijn dat u dan soms even moet wachten als het druk is.
    Dan als laatste de specialiteitenrestaurants, hier moet u voor reserveren en vaak voor bijbetalen. Dit kan vooraf geregeld worden of aan boord.

    Is er een oppas aan boord?

    Op de meeste schepen wel, voor de juiste informatie kunt u contact met ons opnemen.

    Welke kleding moet ik in de avond dragen?

    In de avonden kunt u over het algemeen gewoon informele kleding dragen (over het algemeen geen korte broek of spijkerkleding in het al la carte restaurant). Is het een formele avond dan wordt er geacht dat u wat nettere kleding aan trekt. U moet dan denken aan voor de heren een nette pantalon, blouse en jasje en voor de dames een nette pantalon, blouse of een jurk(je). Teenslippers en tanktops mogen niet in het restaurant gedragen worden. In het dagprogramma kunt u terugvinden welke kledingvoorschriften er van toepassing zijn.

    Wordt mijn hut echt elke dag schoongemaakt?

    Elke dag wordt uw hut schoongemaakt en worden de handdoeken verwisseld. Beddengoed zal uw hutsteward regelmatig wisselen.
    In de avond zal de steward uw bed nog klaar maken voor de nacht.

    Moet ik voor bepaalde services betalen en /of reserveren?

    Niet alles is aan boord gratis, voor spa behandelingen (en toegang tot de spa), excursies, specialiteitenrestaurants en sommige faciliteiten moet u bijvoorbeeld een extra toeslag betalen.
    Een overzicht wat wel of niet inbegrepen is kunt u terug vinden in uw hut.
    Dit kunt u ook allemaal vooraf reserveren via de website van de rederij of aan boord.

    Mag ik familie of vrienden meenemen aan boord die niet gaan cruisen?

    Het is niet mogelijk om familie of vrienden mee te nemen voor een middagje aan boord, dit vanwege veiligheidsoverwegingen.

    Wat mag ik niet meenemen aan boord?

    Het is niet toegestaan om gevaarlijke of verboden voorwerpen mee te nemen aan boord. Net zoals bij het inchecken voor uw vliegreis wordt ook uw koffer en handbagage gecontroleerd.
    Ook waterkokers of strijkijzers mag u niet meenemen aan boord vanwege de brandveiligheid.
    Alcohol en frisdrank worden in bewaring genomen als u dit meeneemt aan boord. Een klein opengemaakt flesje water/frisdrank zullen zij niet moeilijk over doen.
    Snoepgoed en/of snack is ook geen probleem maar ander voedsel zal ook in bewaring gehouden worden.

    Wat is er allemaal te doen aan boord?

    Elke dag ontvangt u in de avond een dagprogramma voor de volgende dag. Zo ziet u precies wat er te doen is en hoe laat en waar.
    Op zeedagen zal het programma uitgebreider zijn als op de dagen dat u in de haven ligt.
    Het programma is meestal in het Engels of zoals bij AIDA en TUI Cruises in het Duits.

    Hoe zit het met Kerst en Oud & Nieuw of andere vieringen aan boord?

    De meeste internationale feestdagen worden gewoon gevierd aan boord.

    Hoe zit het met slecht weer tijdens de cruise?

    Een cruiseschip heeft goede stabilisatoren en heeft daardoor weinig last van deining. Mocht het echt gaan stormen zoals een orkaan of tropische storm, dan zal het schip gaan uitwijken en de route aanpassen of juist langer blijven liggen aan de kade.

    Is er veel overlast van lawaai?

    Over het algemeen valt dit wel mee. Natuurlijk hoort u de geluiden die bij een schip horen, trillingen van de motoren, geluiden van het laden en lossen of het anker dat uit wordt gerold. Dit wordt door veel cruisereizigers niet als vervelend ervaren.
    Indien u hier geen last van wilt hebben adviseren wij om niet boven de motoren of onder de publieke ruimtes te gaan zitten met de hut.

    Hoe staat het met de veiligheid aan boord?

    Passagiers hebben de hoogste prioriteit als het om veiligheid gaat. Voordat het schip de haven verlaat en de cruise echt gaat beginnen heeft u daarom ook altijd de sloepenrol “safety drill”.
    Er wordt dan uitgelegd wat u moet doen bij een calamiteit.
    Tevens is er aan boord ook gewoon beveiliging.

    Is er een föhn in mijn hut?

    Ja bij elke rederij is er aan boord van hun schepen een föhn aanwezig.

    Zoekopties (Klik om te verwijderen)
      Filters

      Op zoek naar de beste cruises…


      Offerte

      Offerte

      Een ogenblik geduld terwijl we uw droomcruise samenstellen!